Gelre stoomt medewerkers klaar voor roomserviceconcept

Gelre ziekenhuizen is in november een opleidingstraject op mbo 2-niveau gestart voor 14 facilitair medewerkers. Zo wordt hun kennis en kunde vergroot om te werken volgens het roomserviceconcept, dat komend jaar ook op locatie Apeldoorn zal worden geïntroduceerd. “Het is prachtig om te zien hoe medewerkers groeien”, aldus Sandra Kamping, locatiemanager Hotelservices in Zutphen.

De medewerkers zijn de 1-jarige BBL-opleiding tot medewerker facilitaire dienstverlening in november gestart. Bovendien hebben acht praktijkbegeleiders een leermeestercursus gevolgd. Gelre ziekenhuizen werkt in het opleidingstraject samen met ROC Mondriaan Den Haag en Threewise.

‘Mensen de kans geven om zich te ontwikkelen’

“Door het opleidingstraject geven we medewerkers de mogelijkheid om te groeien”, vertelt Kamping. “Veel mensen werken hier al lang, onder meer in schoonmaak, logistiek en roomservice. We willen het kennisniveau van medewerkers continu verhogen en hen de kans geven om zich te ontwikkelen. Het is prachtig om te zien hoe medewerkers groeien. Ze worden pro-actiever, gaan meedenken in processen in plaats van zich afwachtend op te stellen. Door de opleiding trekken we bovendien jonge mensen aan voor ons team.”

>>> Lees ook: Opleiding voor voedingsassistent in het ziekenhuis: dit zijn de mogelijkheden

Het ziekenhuis biedt ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid om de opleiding te volgen. Kamping: “Ze krijgen een leerovereenkomst voor een jaar, gedurende de opleiding. Zodat ze met een diploma op zak daarna meer kans hebben om een baan te vinden, al dan niet bij Gelre.”

Roomservice

In Zutphen is zo’n zes jaar geleden het roomserviceconcept geïntroduceerd. Waarbij patiënten niet voor elke facilitaire handeling een andere medewerker aan het bed krijgen, maar één roomservicemedewerker voor meerdere facilitaire werkzaamheden. Denk aan het serveren van de maaltijd, schoonmaak, patiëntenvervoer of contact met de patiënt. “Dat geeft rust en wordt erg gewaardeerd door de patiënten”, aldus Kamping. Het roomserviceconcept bevalt zo goed, dat invoering ook voor de Gelre-locatie Apeldoorn op de rol staat en er in 2019 een pilot mee gaat draaien.

Opleidingstraject op maat

Mede vanwege het roomserviceconcept is het opleidingstraject voor Gelre op maat gemaakt. Wat betreft de facilitaire vakken zijn er vijf hoofdthema’s: voeding, hygiëne, communicatie, gastvrijheid en planning. Door groepslessen, e-learning en coaching on the job maken de medewerkers zich de benodigde kennis en vaardigheden eigen. Kamping: “Het is een facilitaire opleiding, toegespitst op de zorg. Er zijn specifieke aspecten voor ziekenhuizen in opgenomen. Daarnaast vinden wij dat alle medewerkers, ook vanuit bijvoorbeeld schoonmaak of logistiek, een gastvrije houding moeten hebben.”

Coaching on the job is een belangrijk onderdeel van opleiden, vindt Kamping. “Het gaat tenslotte om de uitvoering in de praktijk. Dat medewerkers weten wat we op de werkvloer van hen verwachten.” Volgens de locatiemanager Hotelservices helpt het daarbij dat Threewise ‘een doorgewinterde partij’ is in de zorg en op facilitair gebied. “We hoeven het wiel niet zelf uit te vinden. Ze spelen goed in op onze opleidingsbehoeften, denken mee en schakelen snel.”

Bekijk de mbo-opleidingen op niveau 2 bij Threewise

Een gastvrije houding en hygiënisch werken

Ben Ellenbroek is vanuit Threewise docent en coach in het opleidingstraject bij Gelre. “Dit wordt een veelbelovend jaar”, vertelt hij naar aanleiding van de eerste maanden. “Het is mooi om te zien dat de studenten elkaar helpen in de opleiding. Dat vind ik belangrijk, want op de werkvloer is dat ook de bedoeling.” Verbeterpunten zitten ‘m vaak in communicatie, het nemen van verantwoordelijkheid en een gastvrije houding, aldus Ellenbroek. “Sommige medewerkers hadden voorheen nooit contact met patiënten, nu wel. Daar hebben we het dan over. Van het neerzetten van een kopje met het oortje aan de goede kant tot behulpzaam zijn en aan patiënten helder uitleggen hoe alles werkt. Hygiënisch werken is vaak ook wel een dingetje.” Ellenbroek laat de studenten veel presenteren tijdens de opleiding. “Dat vinden ze in eerste instantie eng, maar later niet meer. Gelukkig maar, want aan het bed presenteer je jezelf ook dagelijks aan de patiënt.”

Leermeestercursus voor praktijkbegeleiders

Ellenbroek roemt de betrokkenheid vanuit Gelre, onder meer door de praktijkbegeleiders. Afgelopen maanden hebben, voor het eerst, acht medewerkers een leermeestercursus gevolgd om de studenten zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. “Een pittige cursus, maar het is ons goed bevallen”, licht Kamping toe. “De praktijkbegeleiders kunnen vanuit eigen ervaring overbrengen dat verandering en verbreding van functie positief kan uitpakken. Van de cursus leren ze zelf ook weer, ze merken vaak hoe leuk opleiden is. We willen graag meer medewerkers de cursus tot leermeester laten volgen.”

Lees ook:

‘Tijd voor comeback mbo-2 medewerkers in de zorg

Savant Zorg professionaliseert dienstverlening in restaurants