Servicemedewerkers Ziekenhuis Amstelland starten opleiding op maat

Ziekenhuis Amstelland is een opleidingstraject gestart voor de servicemedewerkers van het Amstelveens ziekenhuis. In circa negen maanden worden de servicemedewerkers gefaseerd bijgeschoold in hun belangrijke werk voor patiënten en verpleegkundigen. Voor de opleiding, die 10 september is gestart, werkt Ziekenhuis Amstelland samen met Threewise zorgacademie.

De opleiding bevat alle onderdelen die relevant zijn om de functie van servicemedewerker te kunnen uitoefenen. De opleiding duurt ongeveer negen maanden, vindt incompany in groepen van rond de negen medewerkers plaats en bestaat uit praktijkgerichte lessen, gastcolleges, e-learning en coaching on the job.

Gastvrijheid als speerpunt

“We willen de servicemedewerkers een goede basis meegeven”, aldus Anje Kok-de Jonge, teammanager Service in Ziekenhuis Amstelland. “Zo’n drie jaar geleden heeft er een samenvoeging van voedingsassistenten en afdelingsassistenten plaatsgevonden die is samengekomen in de nieuwe functie van servicemedewerker. Ze hebben een breed takenpakket, maar niet elke voedingsassistent wist voldoende van ondersteunende taken en vice versa.” Daarnaast is gastvrijheid een speerpunt waar het ziekenhuis hard aan werkt, vertelt Kok. “Onze missie is ‘Aangenaam dichtbij’. Wat betekent dat voor de patiënt en voor de medewerker? Ook daar willen we met deze opleiding handen en voeten aan geven.”

Inspelen op de behoeften van patiënten

Behalve lessen in gastvrijheid behandelen de servicemedewerkers ook onderwerpen als communicatie, voedingsleer, presentatie van voeding, HACCP, transport van patiënten, schoonmaak van bedden en logistiek. Bovendien zijn er gastcolleges, met gastdocenten van het ziekenhuis. Zo krijgen de servicemedewerkers gerichte lessen. Er zal een gastcollege worden gegeven door diëtetiek, een specialist in infectiepreventie en de coördinator Joodse zaken.

Het ziekenhuis heeft een joodse identiteit. Op verschillende afdelingen worden er joodse riten nageleefd. Kok: “We willen dat medewerkers de achtergronden van de joodse gebruiken en rituelen kennen en begrijpen. Zodoende kunnen ze beter in de behoeften van onze patiënten voorzien, weten ze hoe ze moeten werken in de afdelingskeukens en zijn ze meer betrokken bij de geschiedenis van het ziekenhuis.”

Leren in een vertrouwde omgeving

Als de servicemedewerkers willen, kunnen ze na de opleiding verder leren voor het behalen van een mbo 2-diploma als servicemedewerker. “De minimaal twee jaar die daarvoor staat, is voor medewerkers meestal een struikelblok”, aldus Kok. “Vandaar dat we nu voor een traject van negen à tien maanden kiezen om de medewerkers te voorzien van kwalificatieniveau 2 als servicemedewerker.”

>>> Lees ook: Verkorte opleiding helpt zorg aan nieuwe medewerkers

De teammanager Service vindt het prettig dat de opleiding incompany plaatsvindt. “Zo kunnen we ze beter begeleiden. Voor de medewerkers is het fijn dat ze niet naar een andere locatie moeten, maar in een vertrouwde omgeving kunnen leren en gelijk het praktijkgedeelte kunnen oefenen op de werkvloer.”

Handvatten voor begeleiders

De servicemedewerkers krijgen op de werkvloer begeleiding en worden getoetst door een medewerker van het ziekenhuis. In een bijeenkomst met deze begeleiders is onder meer aandacht besteed aan het geven en ontvangen van feedback, het voeren van gesprekken en het motiveren en coachen van medewerkers. Ook voor het borgen van nieuwe kennis, gedrag en vaardigheden kregen de begeleiders handvatten aangereikt.

Vakkennis en mensenkennis

Kok is sinds januari van dit jaar werkzaam bij Ziekenhuis Amstelland, een maand later gevolgd door een nieuwe manager Facilitair bedrijf. “Samen hebben we kritisch gekeken hoe een geschikte opleiding voor onze medewerkers eruit zou moeten zien. Door goede ervaringen in het verleden bij een ander ziekenhuis, hebben we Threewise benaderd om een voor ons op maat gemaakte opleiding samen te stellen.”

Medewerkers ontwikkelen met Threewise zorgacademie

De start is in elk geval veelbelovend, aldus Kok. “Vanaf het eerste moment hadden we een goede klik met Threewise en hebben we in samenspraak een mooie gerichte scholing kunnen opzetten. Threewise beschikt over veel vakkennis en mensenkennis, waardoor ze snel inzien waar de opleidingsbehoefte ligt. Iedereen is heel benaderbaar, inclusief de trainer. Doordat hij heel open was, stelden de medewerkers zich meteen ook open op.”

Blijven ontwikkelen

De groep servicemedewerkers is heel divers, zegt Kok. We willen iedereen blijven uitdagen en de kans geven om zichzelf te blijven ontwikkelen. Ik hoop dat we ze motiveren en handvatten kunnen bieden waar ze echt iets aan hebben. Voor de patiënten, verpleegkundigen, maar zeker ook voor zichzelf.”

Lees ook:

Incompany trainingen en opleidingen: voor- en nadelen op een rij

Gelre stoomt medewerkers klaar voor roomserviceconcept