Werkbegeleider of praktijkbegeleider in de zorg: dít is wat jij wilt weten

Ben jij dol op je baan in de zorg en wil je jouw kennis en kunde graag op anderen overbrengen? Dan is het werk van een werkbegeleider, praktijkbegeleider of stagebegeleider in de zorg wellicht iets voor jou! Wat houdt dit werk in, welke competenties heb je ervoor nodig en hoe maak je die jezelf eigen? Je leest het in dit blog. 

Wat is een werkbegeleider of praktijkbegeleider in de zorg?

Zowel een werkbegeleider als een praktijkbegeleider in de zorg leert anderen hoe zij de doelen van de zorginstelling moeten uitvoeren. Vaak is de begeleider een medewerker van de organisatie, maar dat is geen vereiste. Een goede werkbegeleider gaat op de juiste manier om met de leerstijl, bekwaamheid, taakbereidheid en beginsituatie van de werknemer of student. Hij of zij zorgt ervoor dat er een veilige leeromgeving is, waarin de leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Het werk van de praktijkbegeleider in de zorg heeft veel overeenkomsten met die van de werkbegeleider, met het verschil dat de praktijkbegeleider zich richt op zorgprofessionals in spe. Zij zijn dus nog in opleiding. Er wordt in dat geval duidelijk ruimte gemaakt voor het leertraject van die persoon.

Bekijk de cursus Werkbegeleider

Competenties van een werkbegeleider

Het doel van de werkbegeleider en praktijkbegeleider in de zorg is om gemotiveerde werknemers en stagiairs een waardevolle bijdrage te laten leveren in de organisatie waarin zij werkzaam zijn. Op die manier halen zij namelijk het maximale uit hun stage. Om dit als werkbegeleider of praktijkbegeleider voor elkaar te krijgen, zijn de volgende competenties en begeleidingsstijlen belangrijk:

  • Analyseren: een analytisch denkvermogen is nodig om het karakter van de werknemer/student te kunnen begrijpen en om aan de hand daarvan de meest passende begeleidingsstijl toe te passen.
  • Situationeel begeleiden: iedere werknemer of student heeft een andere vorm van begeleiding nodig. Het is aan de werkbegeleider of praktijkbegeleider om die begeleiding op de juiste manier uit te voeren.
  • Didactisch vermogen: een werkbegeleider in de zorg is geen leraar of docent, maar beschikt wel over didactische vaardigheden. Het doel is om de werknemer of student het vakgebied zo goed mogelijk te laten begrijpen.
  • Feedback geven: het op de juiste manier geven van feedback is ook een belangrijke competentie voor de werkbegeleider in de zorg. De ene persoon reageert goed op opbouwende feedback met wellicht een kritische ondertoon, terwijl een ander juist meer gemotiveerd raakt van positievere vormen van feedback.
  • Communicatie: de begeleider staat in nauw contact met de werknemer of student. Goed en helder kunnen communiceren is daarom cruciaal in dit vak.
  • Enthousiasme: als het goed is ben je blij met de baan die je hebt. Je wilt deze bezieling uiteraard overdragen aan de werknemer of student.

Cursussen ‘Werkbegeleider zorg’ en ‘Stagebegeleider zorg’

In de driedaagse cursussen van Threewise zorgacademie leer je hoe je nieuw personeel of een stagiair begeleidt en motiveert. Je gaat aan de slag met allerlei begeleidingsstijlen, het geven van duidelijke instructies en je leert hoe je om moet gaan met verschillende soorten werknemers en stagiairs. Onderwerpen als mensen motiveren, effectief coachen en het beïnvloeden van gedrag komen ruimschoots aan bod.

Beide cursussen zijn online en worden ondersteund door een e-learningpakket. Na het succesvol afronden van de cursus ‘Werkbegeleider’ of ‘Stagebegeleider’ ontvang je het erkende Cinses-diploma.

Ontdek de cursus Werkbegeleider Ontdek de cursus Stagebegeleider