‘Bewoners vrolijken helemaal op door huiskamerbegeleiders HWW Zorg’

Threewise zorgacademie heeft het afgelopen jaar de huiskamerbegeleiders van HWW Zorg opgeleid. De mix van theorie en praktijk biedt de cursisten waardevolle bagage om bewoners iedere dag weer blij te maken.

In 2017 stelde de overheid 2,1 miljard euro extra beschikbaar aan de zorg om aan het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg te voldoen. Dit budget wordt jaarlijks verhoogd. Veel zorgaanbieders gebruiken het geld vooral om extra personeel te werven. Maar verzorgenden en verpleegkundigen zijn schaars. Daarom richten zorgaanbieders zich massaal op zorgondersteuners die de verpleegkundigen en verzorgenden ontlasten in hun taken.

Scholingstraject voor huiskamerbegeleiders

Zo ook de Haagse zorgorganisatie HWW Zorg. De organisatie heeft inmiddels ruim zestig huiskamerbegeleiders aangenomen die de huiskamers voorzien van een positieve en persoonlijke sfeer. Threewise zorgacademie startte in januari bij HWW een scholingstraject om de begeleiders goede informatie te bieden. “De functie huiskamerbegeleider is laagdrempelig, maar de medewerkers werken wel met mensen die kwetsbaar zijn. Daarom vond HWW Zorg het belangrijk dat zij ook weten wat dementie & onbegrepen gedrag, HACCP, eiwitrijke voeding, groepsdynamiek en activiteitbegeleiding inhoudt”, vertellen Threewise-trainers Denice Spaans en Richelle van Soest.

Mix van theorie en praktijk

In de scholing staan de vier elementen compassie, autonomie, zorgdoelen en uniciteit centraal. Ieder individu heeft deze elementen nodig om zich goed te voelen. Daarnaast is er in de training veel aandacht voor de praktische kant van de functie, vertelt Van Soest. “Bijvoorbeeld wat je wel en niet kunt doen met voeding. Zo mogen de begeleiders voeding wel verdikken, maar niet verdunnen om verslikken te voorkomen. Maar ook hoe je contact maakt met iemand met dementie en hoe je omgaat met agressie. In rollenspellen kunnen de cursisten daarmee oefenen.”

Medewerkers ontwikkelen? Ontdek de mogelijkheden!

In dat laatste ziet Van Soest duidelijk het verschil in ervaring terug. Sommige cursisten hebben jaren voor een ziek familielid gezorgd en weten uit ervaring wat ze absoluut bij dementie niet kunnen doen. Maar anderen komen van een kantoorbaan of zijn buschauffeur geweest en moeten het werkveld nog ontdekken. Maar één ding is bij iedereen aanwezig, vertelt Spaans. “Iedereen heeft liefde en passie voor het vak en willen mensen blij maken. Omdat iedereen ditzelfde doel heeft maar wel een andere achtergrond, was het uitwisselen van ervaringen erg waardevol. De één wist veel over activiteiten en de ander over voeding.”

Duidelijkheid over taken huiskamerbegeleiders

Voor zowel collega’s op de werkvloer als de huiskamerbegeleiders zelf is de functie nieuw. Met als gevolg dat de grenzen van de functie in het begin onduidelijk zijn. Van Soest: “Collega’s vroegen bijvoorbeeld aan huiskamerbegeleiders of ze iemand wilden helpen op het toilet, bewoners wilden douchen of bedden wilden opmaken. De cursisten vonden het lastig om hierin hun grens aan te geven. Maar deze klusjes horen bij een andere baan. Een huiskamerbegeleider is er om alles te doen waar verpleegkundigen en verzorgenden geen tijd voor hebben: aandacht geven, activiteiten doen, eten en drinken verzorgen en een luisterend oor bieden.”

“Deze onduidelijkheid hebben we getackeld en bij de leidinggevenden op de werkvloer aangegeven”, gaat Spaans verder. “De cursisten kregen vervolgens een functiebeschrijving en tips hoe zij hun grens aan konden geven. In het verloop van de cursus werd het verschil voor de collega’s en huiskamerbegeleiders steeds duidelijker en de waardering ook steeds groter, want bewoners vrolijkten helemaal op.”

‘De leukste baan ter wereld’

Tot eind maart ontvingen de eerste zes groepen drie dagdelen les. Tussendoor konden ze kennis en vaardigheden opdoen via huiswerkopdrachten op de werkvloer. Ook hadden ze een praktijkbegeleider op de werkvloer die hen met praktische kwesties hielp. Met een certificaat als afsluiting, kunnen ze vol energie verder met hun functie. En binnenkort starten er nieuwe groepen.

>>>  Incompany trainingen en opleidingen: voor- en nadelen op een rij

Hoe kijken de trainers terug op de eerste ronde? Van Soest: “Ik vond het erg fijn dat de cursisten echt iets hadden aan de scholing. De één ging geïnspireerd naar huis met ideeën voor activiteiten, en bij de ander brandde het lampje over hoe ze die ene bewoner kon benaderen. Ik vergeet ook niet meer dat een wat oudere cursist zei: ‘dit is de leukste baan ter wereld’.”

“Dat mensen geselecteerd zijn op liefde voor de doelgroep is van enorme toegevoegde waarde geweest”, vertelt Spaans. “Er is in Nederland een tekort aan aandacht. Verpleging en verzorging is heel belangrijk, maar is ook schaars. De huiskamerbegeleiders bij HWW Zorg maken nu het verschil door aandacht te geven. Het biedt bewoners kwaliteit van leven.”

Heeft u ook interesse in het scholen van huiskamerbegeleiders? We bespreken graag de mogelijkheden!

Neem contact op

Lees ook:

Zorgorganisaties zetten kwaliteitsbudget in voor zorgondersteuners

HWW Zorg over de e-learning Wet zorg en dwang